TOK Kozlák - největší středoevropský tour-operátor se zaměřením na Balkán, Karpaty a přilehlé kraje
Řeka Osm, cca 100km, IRF
Berát, Wiki
Výprava 2012 - Photo gallery Osum
Příjezd od Radika do Quafezez- Goog... - 170 km
Objezd Osumu z Quafezez do Lapani: 140 km, 262 km, 340 km
Odjezd z Berátu do Shushices - Goog... - 135 km
Soubor kmz - osu15.kmz
Výtah z mailu:
Řeka Osum je známa svým kańjonem o délce cca 12 km. Nachází se mezi městem Čorovoda a Lapani. (50km od Berátu a 50km od Qafezez).
Naprostá většina globálních společností vozí klienty na tomto 12km úseku, poté odjíždějí pryč...
TOK má v úmyslu být na Osumu minimálně 4 dny (plavba cca 100km), z toho cca 2 dny budeme bez auta, v přírodě s vlky, silnice pro naše auto nevede podél řeky.
V plánu je nasednou do loděk na horním úseku, někde nad Qafezez, mapa. Původní plán, nasednout co nejvýše (comuna Vithkuq), bude ale možná lehce zredukován a nalodíme se spíše u městečka Qafezez.... je zde lepší logistika, ale nic není přesně dáno. To se uvidí dle momentálního vodního stavu na místě, počasí, sněhu, atd..., horní část může mít méně - více vody.
Minimálně chceme plout z Qafezez, protože zde v okolí se schází cca 5 přítoků, počítaje i s náhonem z přehrady (Jeden z nich je i Kozlí potok z vesnice Kozeli, návštěva je v plánu po cestě zpět domů, levý přítok, ale v 5/2012 byl již bez vody, Jde spíše o malý potok, zarostlý křovím, výživný za sněhu nebo dešťů), Tyto přítoky - z leva - odvodňují pohoří Grammos 2500 m na Albánko-Řecké hranici. V době tání prudce zvyšují průtok a hrnou štěrk dolů. V letě jsou téměř vyschlé, je na nich páru malých přehrad (závlahová činnost). V případě, že by z Qafezez nebylo vhodné plout, pojedeme vozem přímo na Vjosu, nebo Lengarici...
Nad soutoky u městečka Qafezez jde o užší řeku, zčásti zarostlou keřy, je zde několik malých přehrad se zavlažovacími kanály.
Pod Qafezez a níže je již řeka širší, převážně štěrchové údolí, které se postupně prohlubuje, stranou velkých měst, cesty dostupné sporadicky, vhodný pohon 4x4.
Poplujme na těžko, s bagáži na přespání, cca 1 (2) noc. Auto je nedostupné, klienti musí mít s sebou páru grošů (TOK je na mizině...) pro případ krize a objednání místního gorského vozidla za účelem nouzového převozu, tzv. safety car, ... používá se i na okruzích F1, tedy nic nového.
Naše auto objíždí spodem buď 350 km přes Fier, nebo odbočuje v Kelčyre na Berát
280 km, nejblízší cesta však vede přes Kosine (SH 72), odbočit doprava přes hory, přímo k Osumu na začátek kaňjonu do Lapani, 150 km, samotná horská etapa má 28 km, pouze pro drsné klienty s
lopatama, krompáči a rakijí... Lapani je i nejblízší možnost, kde se můžeme setkat s naším autem.
Vzdálenost po vodě Qafezez - Lapani je 50km, což by mohlo být na 2 dny. Proto z Makedonie musíme vyjet po poledni s minimálními zástavkami. Předpokládáme, že do Qafezez dojedeme za šera.
Poznámka: po tmě, až na výjimky, nemá cenu jezdit, bo nic neuvidíme a vedlejší silnice jsou i horší kvality.
Musíme tedy využívat denní světlo, celý tendr je folklórní.
Proto stanovíme ranní (byť možná nepopulární) vstávání na pátou hodinu - 5:00 a využítí světla, ... noční párty samo probíhají dále, ale je třeba být ráno fit,... vstávání (až na výjimky) kolem 9:00 hod. je na této akci o ničem. Proto upozorňujeme klienty, nechť toto vezmou do úvahy a zbystří, zda jsou toho schopni - je to daň za delší přejezdy a místy horší silnice...
Mini bonus - Za tuto újmu a zdržení nabízíme klientům možnost nákupu Ohridského pstruha Koran na pánev, avšak v MKD je chráněný... jediná lokalita na světě v tomto jezeru....Wiki.
Kouzelná mošnička - TOK si je vědomo těchto potíží a za útrapy nabídne klientům kompenzace = bude řešeno na místě a čestně.
Žádné pofiderné vouchery na nákup globálního zboží z marketů, ale poctivé dary od Máni z Kouzelné mošničky, což, jak doufáme, zachrání situaci. Budou se vydávat vždy ráno o 5:00 hodině.
Super letní čas - navíc, TOK vyhlásí na tendru tzv. super letní čas, kdy se posunou hodiny dopředu dle rytmu koza Máňa.
Posun jest o 2 hod. dopředu, takže místo běžného vstáváni v 7:00 vyskočíme na kopýtka již v 5:00 hod.
Grand prix 8 - dále, TOK vyhlašuje soutěž v rychlosti přesunu, tzv. GP 8.
Jde o závod mezi autem a člunem, kdo bude dříve v Lapani u kaňjonu. Podmínky jsou férové, bude odstartováno ráno výstřelem z kalacha z Qafezez.
Vzdálenost po vodě je 50 km, autem 350 (zkratky jsou možné). A jelikož je prokázáno, že kára jede 1x rychleji než člun po Osumu, je to fifty - fifty, bo řidič něco ztratí na semaforech, platbou pokut, ... a bude asi často chodit na záchod, protože se bude bát, pojede totiž sám...
Po proplutí kaňjonem 8 je naplánován 1/2 denní trek z Čorovody k „
Ura Kasabashi bridge
(r. 1640) " + Radesh/Gradec Canyon, který nejde projít 1, 2, + průzkum šachet 1, a jeskyně Pirogoshi Cave.
Dle
stanov Ety Kecy, že klienti chodí pěšky do max. 50 m vzdálenosti, vyjedeme tam co neblíže autem. Bude-li příznivý vodní stav, zpět poplujme na loďkách (od osmanského mostu, výše je velký spád a balvany), ale až po ošéfování, bo říčka vede v Čorovodě před ústím do Osumu navigací, dále je tam zavlažovací kanál a trubky pro vodu v zemi, asi elektrárna, čímž se údolí turisticky trochu znehodnotilo...... a po ústi do Osumu plujeme po něm dál směr Berát. Když se rozhodneme, že to nepoplujeme, necháme loďky u babičky v Čorovodě, ať to nemusíme nakládat na auto a až po treku budeme pokračovat dále po vodě na Berát. Spaní u řeky tam, kde doplujme.
Další den půl-denní plavba, tam kam doplujeme, odpoledne již autem dle dohody návštěva města Berát, hrad.
Následně odjezd vozidlem do obce Morava, jenž je asi 10 km po proudu níže. Po uvítacím proslovu starosty, štamprličky slivovičky, kousku špeku + moravského vína budou tanečky a volná družební zábava.
V podvečer přejezd k řece Shushices, to pojedeme až do tmy, k nejhlubšímu údolí v Albánii, kde Shushices teče mezi Mega-balvany.
Zde, na plánovaném spodním vysedáním místě, spaní bez ohníku, viz další info: Shushices
Přejezd Berát - Shushicë 135 km
Plavba po Osumu cca 100km