Kozlák - Muzeum vodáckých akcí » Home » Pasalík 2006

Největší středoevropský Tour - Operátor se zaměřením na Balkán, Karpaty a přilehlé kraje

PAŠALIK 2006 - VODÁCKÁ VÝPRAVA STARÝCH KOZLŮ DO TURECKA

Počasí Turecko....
http://www.meteor.gov.tr/
www.wunderground.com/global/TU.html

 

http://www.turkeytravelplanner.com/index.html

   Cestovní průvodce Tureckem

ÚVOD

Zdar pašalici,

   posílám podrobnější návrh naší výpravy, tak jak vyplynul z mejlování, vstupních zadávacích podmínek a nasbíranejch informací, zhlídněte to a připomínkujte. K vybraným řekám připravuji balík dokumentů, je toho docela dost mega (obrázky, mapy, kilometráže, apod..), kdo budete mít zájem a tlustej drát, dejte echo a já vám to nasypu, až to nachystám.800x360 - 100 KB

...pro přehlednost tohle písmo rozdělím do kapitol:
 




1. Výchozí zadání. 
- vzhledem k závislosti na místních dopravcích zvolit řeky sjízdné v delším úseku - 2-3 dny, abychom neztráceli čas častým přejížděním.
- vzhledem k našim bajdarkám a možnostem a bagáži v lodi řeky tak do obtížnosti max. IV placama, raději méně.
- výprava by se měla (v rámci možností) vyhýbat komerčně zmasírovaným řekám a oblastem.
- trasa přesunů by měla být navržena tak, aby měla logiku vzhledem k hlavním autobusovým tahům.
- výprava by měla dát ochutnat exotiky východu.
- výprava by měla být objevná, pokud to bude možné, vyhnout se "kudrnovským" a jiným podobným lokalitám, zejména na webu profláklých.
 




2. Oblasti vodní.
    Bez ohledu na výše uvedené podmínky se v Turecku pro nás nabízí v podstatě tři významné vodovodní oblasti (uvádím z důvodu celkového přehledu)

2.1. Jih a jihozápad.

    Zahrnuje řeky odtékající z Tauru do Středozemního moře, vyznačující se soutěskami, velkým spádem, středomořským rázem krajiny - zeleň podél řek+vápence, značným rozptylem obtížností (zpravidla každá řeka od II-VI, ev. nesjízdné), relativně krátkými celistvými a pro nás sjízdnými úseky, silným komerčním využitím a blízkostí center turistického ruchu, na webu poměrně profláklá oblast stejně tak i u českých cestovatelů. Sjízdné období ca do května, některé déle i celoročně. Jedná se o řeky (ty nejvýznačnější) Akcay (I-III,140 km - mohla by bejt dobrá, ale je hodně na západě), Alara (II-V, 86 km), Dalaman (II-VI, 120 km), Dragon (III-IV, 12 km), Manavgat (III-VI, 90 km), Ceyhan Nehri (I-VI-x, 100km), Zamanti Irmagi (I-V, 32km), Goksu (I-VI, 175 km), Kopru (I-VI, 152 km) 

2.2. Středovýchod.
    Zahrnuje řeky ve středovýchodu země. Řeky v této oblasti protékají vyprahlými středoanatolskými hornatými pustinami, zeleň v okolí řek (ne všech - Murat je prej bez vegetace), dlouhé úseky řek o přijatelné obtížnosti, na řekách významné kaňony a soutěsky, malé komerční využití, echt orient, na webu minimum informací, též Češi slibně mlčí. Sjízdné období do dubna až června, některé celoročně. Jedná se zejména o řeky Eufrat (do III+/vandr, až 340km), Tohma Cayi (I-IV, 80-135km), Munzur (I-IV, 60 (100) km), Murat Nehri (I-III/vandr, ca 250 km) - kalná voda ze spraší, v neposlední řadě jedna z největších, ale ne příliš divokých řek Kizilirmak - kalná voda ze spraší.

2.3. Severovýchod.
    Zahrnuje převážně řeky stékající z pohoří Kackar do Černého moře, přiřadil jsem do této skupiny i řeku Coruh Nehri s přítokem Barhalem (Altiparmakem). Krajina na návětrné straně Kačkaru se vyznačuje tím, že tam skoro furt chčije, dále bujnou vegetací, řeky jsou vodnaté, s velkým spádem a velkou obtížností. Krajina na závětrné straně Kačkaru má pustinný vnitrozemský ráz, zeleň podél vody. Vzhledem ke sněhové pokrývce a velké výšce hor řeky sjízdné až do července a srpna. Řeky ústící do Černého moře - několikero různých Dere, zejména Aksu, apod (III-VI-x, 16km), nebudu je všechny vypisovat. Dále perla východu Curuh Nehri (I-V, 150 km), Barhal (III-IV, 30 km).
 




3. Výprava - těžce orientační plán.
    Takže start třeba v sobotu (1.den), letecky Praha - Istanbul, když vše dobře půjde a letadlo bude dobře seřízený, budeme odpoledne na autobusáku v Istanbulu, tam sraz s Žozém, který už několik hodin obchází dopravce a smlouvá ceny. Dálkovým autobus směr Darende, což je město na řece Tohma Cayi ve středovýchodním Turecku (směr Malatya), příjezd do Darende po ca 20 hodinách, tedy v neděli odpoledne. Město leží přímo na řece, o které se toho moc neví, mám pouze kilometráž DKV a několik obrázků. Vypadá velice slibně a myslím, že bude co objevovat. Koukněte na www.darendeli.de.
Darende - Tohma Çay  Darende - Tohma Çay
    Barva zelená, voda čistá, vypadá to na nějakou krasovku. Bude na nás, jestli pojedem i prvních 50 km mírné vody v bukolické krajině než začnou významné soutěsky (nepřístupné) nebo se pokusíme kus popojet dolmušem (když to půjde - asi jo). Každopádně bychom mohli v neděli večer tábořit u řeky. Na řece čeká mohutný kaňon, obtížnost do IV placama - viz. kilometráž. Celé by nám to mohlo zabrat tak řekněme 2-3 dny (těžko říct, jaké bude tempo a jestli to zkrátíme). Řekněme, že ve středu večír (5. den) bychom byli někde na mostě přes Tohmu poblíž města Malatya. Zde musíme obstarat bus, který nás přepraví do města Erzincan, ležícím na řece Eufrat (250 km, 4 hodiny jízdy).

...Západní Eufrat (Karasu)
Záp. Eufrat - Karasu  Záp. Eufrat - Karasu
Záp. Eufrat - Karasu 
    Tento přesun by neměl zabrat více, jak půl dne (nebo ho podniknem v noci), takže bychom mohli tábořit ve čtvrtek večer (6.den) u Eufratu. Zvážíme, jestli nepodnikneme průzkum Eufratu nad Erzincanem, což by bylo objevné velmi. Nebo vyrazíme po proudu, čeká nás několik mohutných kaňonů, střídá se mírná voda s peřejemi do ca III+. Po řece pojedem zhruba 135 km do dědiny Illic. To celé by nám mohlo zabrat tak odhadem 3-4 dny, tedy max. do pondělí (10. den). Vlakem zpátky do Erzincanu (nejlépe ještě v pondělí, nebo lépe neděli večer), dále busem směr Bayburt a most přes řeku Coruh Nehri, tam bychom měli být v pondělí/úterý (10./11. den).

Vypadá takhle:
Řeka Čoruh  Řeka Čoruh

Řeka Čoruh

... ale taky takhle, takže bacha !!!!..a to jsou fotky mimo sevřený kaňon....květen-červen hodně kubíků..., horní část Bayburt - Ispir (cca 100 km) relativně nižší obtížnost, WW II-III, pod Ispirem to jde nahoru, peřeje pojmenované KING-KONG....atd....
Řeka Čoruh  Čoruh


    U této řeky mám otazník, je totiž v rozporu s několika výše uvedenýma podmínkami, oblast začínala být turisticky profláklá již před 10 roky, nic objevného zde nepodniknem a navíc to může bejt o držku, proto zde dle vodního stavu uděláme zásadní rozhodnutí. Buď pojedem od Bayburtu úsek do Ispiru vodu II-III (většinou to možná bude mírná voda), 106 km, dá se to ujet za 3 dny, možné pokračování v úseku Ispir - Camlikaya, což je dalších 30 km s vodou III-IV-V (ty pětky by měli bejt 4 prahy, které se dají obnést), nebo se na to vyserem. Celkově je Čoruh mohutná řeka a uvidíme podle vodních stavů, co si budeme moci dovolit. Vzhledem k její šířce bude určitě možno hodně obtížných míst odrbat. Variantní řešení by bylo dát řeku Barhal 30 km o obtížnosti III-IV, krásné údolí ústící do Čoruhu u města Yusufelli, poněkud obtížně dostupný. Celé to však musíme udělat tak, abychom chytili v Artvinu spoj do Istanbulu nejpozději v pátek večer tak, abychom v sobotu večer (22 hodin durchovka) byli v Istanbulu - tenhle spoj oklepneme už v Istanbulu, abychom věděli, jak fachčí. Letadlem pak v neděli domů. Je to časově hodně našponované, ale myslím si, že se dá čas uspořit na Tohmě (zkrátit mírnou vodu), nebo na Eufratu (rychleji pádlovat). A taky bychom neměli zapomenout na beránka. Takže to všechno možná dopadne úplně jinak.

    Takže v kostce celá štreka: Praha - Istanbul - Darende - řeka Tohma Cayi - Malatya - Erzincan - řeka Eufrat - Illic - Bayburt - řeka Coruh Nehri (nebo Barhal) - Artvin - Istanbul - Praha. Na řekách bychom mohli být 10 dní, 6 dní přesuny.
 




4. Všeobecně. 
    Celkově se dá říci, že na Tohmě a Eufratu bychom mohli mít optimální vodní stavy, na Čoruhu ev. Balharu bude vody více než je zdrávo, ale všechny popisy uvádějí optimum květen-červen pro Čoruh a Balhar, tak tam snad výše uvedné povodňové průtoky nebudou. Nebo jsou toV. v akci optimální stavy pro rafty, aby se klienti báli. Ale to posoudíme na místě a pak rozhodnem. Nebo svážeme dvě Pálavy k sobě a vyrobíme rafty. Nebo tam nepojedem, řeka Munzur je v záloze...
...podle posledních názorů to zatím vypadá, že zaměníme Munzur místo Čoruhu z důvodu obtížnosti vody a přejezdu, ale to se rozhodnem na místě...nyní je vše otevřené...

   Jinak platí všechno již dříve zmiňované - lodě Pálavy, jídlo se dá pořídit v Turecku, ale bude určitě dobré mít určité zásoby z domu (sušené salámy, brkaše, apod..), jinak na přesunech využijem jejich kebabárny. Finančně by se celá akce letecky mohla vejít do 15 000,- Kč, možná méně, Ž. busová varianta třeba pod 9 000,- Kč. Letenkám se začnu věnovat v lednu, cena by měla být kolem 7500,- osobu, musíme však stanovit pevné datumy odletu a příletu. Termín asi prvních 14 dní v červnu. Všechny podrobnosti probereme na čochu na akci Rokytná.

Zdar jak sviňa,V.    
 
 


Tuto zprávu Vám přináší - největší středoevropský tour operátor pro Balkán, Karpaty a přilehlé kraje.

Home  |  Ety-Kecy  |  Koza Máňa |  Kontakt  |  Poslední úprava: 09.03.2017